MOD

Koncertrække for kontemporær klassisk musik og improvisation.

  Koncerterne foregår i KoncertKirken fra november 2015 til februar 2016 – modig moderne musik til midvinter. Alle koncerterne består af en første halvdel med uropførelse og anden ny musik, og derefter en kortere anden halvdel, hvor nogle af aftenens musikere improviserer.

MOD_poster2

MOD_poster2

Koncert 1: Repercussion – 18.11.2015 kl. 20 – entré 50 kr.

Harpe, slagtøj, tværfløjte og blokfløjte er denne koncerts ensemble. Musikerne er: Danmarks harpedronning Tine Rehling, Det Kongelige Kapels solo-paukist Henrik Thrane, franske Hélène Navasse og danske Louise Hjorth – fløjtenister med speciale i ny musik. Fælles for dem er, at de alle underviser ved Hørsholm Musikskole, og i november 2015 giver de koncert i Hørsholms Kulturhus Trommen, hvor de bl.a. uropfører et stykke af den prisvindende tysk-islandske komponist Steingrimur Rohloff. Dette stykke bliver også spillet denne aften, hvor der også vil være en uropførelse af engelske Laurence Osborn for solobasblokfløjte, hvor 1. og 3. sats er skrevet kun for hhv. fløjtens hovedstykke og mellem/fodstykke. Yderligere vil der blive spillet musik af Eblis Alvarez, Pierre Dørge, Moritz Eggert samt Niels Rosing-Schows stykke for solo-tværfløjte.

Medvirkende: harpe: Tine Rehling, slagtøj: Henrik Thrane, fløjte: Hélène Navasse, blokfløjte: Louise Hjorth.

Koncert 2: DOUBLE PORTRAIT – 15.12.2015 kl. 20 – entré 50 kr.

DOUBLE PORTRAIT er et international samarbejde med danske musikere og en tysk komponist. Med DOUBLE PORTRAIT sættes der, på den ene side, fokus på komponisten Matthias Kadar, som med sin store erfaring, også for aparte instrumentationer, og med sin sans for såvel det tonale som det skæve eksperimenterende, vil kunne skabe et nyt forum og en fængslende klangverden for både musikere og publikum. På den anden side sættes der fokus på blokfløjtenist Louise Hjorth som kunstner og iværksætter, samt på blokfløjten som et moderne, eksplosivt og udtryksfuldt instrument. Kompositionerne skrives for solo-blokfløjte samt for de instrument-konstellationer, som Louise Hjorth for tiden arbejder med: MOD, et helt nystartet crossover-ensemble og en mere traditionel duo: Duo1702 (orgel og blokfløjte), for netop at vise den store alsidighed i hendes musiske virke, og for at vise alle facetter af instrumentet, musikeren og komponisten. Derudover vil der blive spillet musik af Jacob Anderskov.

Medvirkende: Duo1702: blokfløjte: Louise Hjorth, orgel: Katrine Kristiansen, MOD: blokfløjte: Louise Hjorth, klaver: Neel Teilmann, sang: Angelica Larsson Asp, saxofon: Lars Greve, percussion: Håkon Berre, el-guitar: Lars Bech Pilgaard, matrix-mixer: Filip C de Melo.

Koncert 3: Melodiske Mysterier – 10.1.2016 kl. 20 – entre 50 kr.

Frans Bak er en verdenskendt filmkomponist og jazzmusiker, men nu skriver han også for blokfløjte. Louise Hjorth arbejder sammen med Frans Bak om et projekt, hvor blokfløjte, elektronik, nedskreven musik og improvisationer går op i en højere enhed. Der vil blive uropført et stykke for blokfløjte, klaver og elektronik, så noget af musikken og nogle af de elektroniske klangflader er lavet på forhånd, mens andet bliver improviseret på stedet.

Medvirkende: klaver/elektronik/komponist: Frans Bak, blokfløjte: Louise Hjorth.

Koncert 4: In the name of Fuzzy2.2.2016 kl. 20 – entre 50 kr.

Fuzzy har skrevet flere værker for orgel, men skrev for første gang for blokfløjte i 2013, da han skrev værket ”A Short Story for recorders and electronics” til Louise Hjorths debutkoncert. Duo1702 laver nu koncerten: ”In the name of Fuzzy”, med bl.a. en uropførelse af et helt nyt værk for blokfløjte med forstærkning og orgel skrevet til Duo1702. Værket vil vise ny musik på en ny måde, hvor performance og musik går op i en højere enhed. Koncerten kommer også til at bestå af Fuzzys værk for obo og orgel, som han selv har omarrangeret til Duo1702, samt hans soloværker for hhv. orgel og blokfløjte.

Medvirkende: orgel: Katrine Kristiansen, blokfløjte: Louise Hjorth.

 

Når der skrives ny musik er det mest interessante, efter min mening, samarbejdet mellem komponisten og musikeren. Musikeren, der kender sit instrument ud og ind – dets små finurligheder og kryptiske klanglige muligheder, og komponisten der, bl.a. på baggrund af instrumentalistens tekniske og musikalske formåen og evne til at formidle og inspirere, er i stand til at skabe sin musik og dermed frembringe et nyt kunstværk. For mig er samarbejdet mellem komponist og kunstner uvurderligt for at skabe ny musik.

Efter at jeg i en årrække har haft tætte samarbejder med forskellige komponister – hovedsagligt i Danmark og i London – med mange uropførelser på bagen, og med flere samarbejder på tegnebrættet, besluttede jeg mig for at lave en koncertrække dedikeret til ny musik, uropførelser og til samarbejdet mellem komponist og musiker, men også til det mere grænsesøgende i form af forskellige aparte ensemble-konstellationer, genremæssig frihed og til improvisationen. Koncert 1 er i samarbejde med den tysk/islandske komponist Steingrimur Rohloff og med den lidt mærkværdige konstellation af to fløjter (tværfløjte og blokfløjte) samt slagtøj og harpe. Derudover uropføres der et stykke af den unge britiske komponist Laurence Osborn for solo-basblokfløjte. Koncert 2 lægger fx hårdt ud med 3 uropførelser af komponisten Matthias Kadar fra Berlin – musik for solo, for duo og for crossover-ensemble. Forud for koncerten vil der være en projektuge med komponistworkshop samt et samarbejde med Dansk Komponistforenings komponist-laboratorium ”Frankensteins Lab”. 3. koncert bevæger sig hen i en lidt mere tonal og folkelig lyd i samarbejde med den internationalt anerkendte filmkomponist og jazzmusiker Frans Bak. 4. koncert byder også på flere værker skrevet til aftenens musikere, og kun med værker af Fuzzy, hvoraf én af dem er en uropførelse. Denne koncert spilles også på musikkonservatoriet i Esbjerg, hvor vi forinden holder foredrag og masterclass for konservatoriets computermusikere, komponister og dem, der følger faget entreprenørskab.

Alle koncerter afsluttes af en improvisatorisk afdeling, så ikke nok med at der spilles moderne musik og der uropføres ny musik, der bliver også skabt musik på stedet                                                                                                                                                                 Louise Hjorth – www.louisehjorth.dk